måndag 14 september 2009

Vardagsbetraktelser

Idag har varit en kontorsdag. Såna dagar är rätt bra att ha, inte minst när man har ett i grunden kontorsbaserat jobb (läs: mycket omvärldsbevakning och skrivande). Under september tror jag att jag snittar två per vecka ungefär, vilket är lite slitigt eftersom det ändå är en hel del att göra. Men det är å andra sidan intressanta saker som händer, så med lite extra slit på kvällar, mellan tvättrundorna en söndag, och på rummet en halvtimme innan frukost på en skakig mobil bredbandsuppkoppling mitt ute i skogen (Yxnerum) så funkar det. Och, givetvis, att vi är två på jobbet så att vi kan täcka upp för varandra. (tack ellen!)

Några av de saker som gör att jag har varit eller kommer att vara borta en del:

- Överläggning i förra veckan om den regionala utbildningspolitiken. Vi var på en lunch-till-lunch överläggning med "L15", regionförbundet Östsams utbildningsberedning, och diskuterade bland annat hur vi kommer framåt med samarbetet om gymnasiefrågor för att både erbjuda alla elever, oavsett kommun, ett brett utbud av utbildningar och samtidigt kunna lösa praktiska problem som kommer med såväl ny gymnasieskola som kraftigt minskande elevantal.

- Seminarium om yrkesutbildningar i förra veckan, med Tankesmedjan. Detta har jag skrivit ett riktigt långt blogginlägg om, så vidare kommentarer överflödiga.

- Diverse kommunala möten, mest om budget. Intressant och viktigt, och bra diskussioner. Att få ihop en kommunal budget inför nästa år blir inte lätt. Regeringens bidrag underlättar, men som jag bloggat om tidigare är det ju tillfälliga pengar som dessutom kommer i ett utsatt läge (som inte minte regeringen bidragit till!). Ambitionen är i alla fall att värna människonära verksamhet som påverkar många i första hand, så som skolan, vården och omsorgen.

- Nu på torsdag-fredag är det överläggning med alla (S)-märkta politiska sekreterare i landsting och regioner. Ska bli riktigt kul, bara andra sådana sen jag började och den första längre med ordentligt med tid för att diskutera praktiskt samarbete och erfarenhetsutbyte. Vi sysslar med ungefär samma saker och frågor, men jag är helt övertygad om att vi skulle kunna dra betydligt mer nytta av det andra redan gjort och inte uppfinna hjulet gång på gång, på olika ställen i Sverige.

Förutom det, en 30-års fest för en vän i helgen som ska bli riktigt kul. Lyckas jag bara lösa några praktiska bestyr kring stockholmsvistelsen så blir det en kombinerad jobb-och-fritids longweekend i huvudstaden som kan vara givande på flera sätt.

Så, några små korta inblickar i ett lite småstressat liv (som dock är fullt under kontroll om någon är orolig). Avslutar kvällen med att följa lite röstsammanräkningar från Norge - ser bra ut! En rödgrön regering i närområdet är bra - om ett drygt år har vi (minst) två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar