torsdag 3 september 2009

Opinionsmätningar, självförtroende och kommande valresultat

Det är ingen hemlighet att många socialdemokrater under ett tag nu har präglats av ett rätt taskigt självförtroende inför det kommande riksdagsvalet. Jag ska inte påstå att jag har varit oberörd, men jag har ändå hävdat att det är långt kvar och att jag tror att vi har en god chans att vinna. Inte av sig självt, men med mycket hårt arbete - och om vi själva tror på det.

Den här opinionsundersökningen är om något ett tecken på att det är fullt möjligt och realistiskt att Sveriges nästa statsminister heter Mona Sahlin. (S) går upp, och oppositionen leder med marginal. Smolket i bägaren är självklart att Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen, men en snabb (och väldigt osäker och grovhuggen) körning av siffrorna i valmyndighetens valsimulator visar att ett dylikt valresultat förmodligen skulle leda till att en S-V-Mp regering får stöd av 175 riksdagsledamöter - vilket är vad som krävs för att bilda regering. Det är utan marginaler, men SD blir inte vågmästare.

Nu kan vad som helst hända på ett år, men det gäller både i positiv och negativ riktning. Jag har mycket gott hopp om att i oktober 2010 få se Mona Sahlin läsa upp en spännande och framåtsyftande regeringsförklaring, förhoppningsvis också utan SD i riksdagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar