Gårdagens kommunfullmäktige höll på länge, trots ett ganska litet antal ärenden. Kanske gör det att man (jag inkluderar mig själv) är lite mindre restriktiv i hur många och hur långa inlägg man håller.
Den debatt jag själv deltog handlade om "spetsutbildningar" - som i flera sammanhang benämnts elitklasser, inte minst av borgerliga politiker. Det finns flera anledningar till att vi i Norrköping inte vill delta i den försöksverksamhet som nu finns. Ett antal är praktiska, som handlar om att gymnasieskolan i allmänhet, inte minst i Norrköping, är inne i många förändringsprocesser på en gång. Det finns en gräns för hur mycket man klara av samtidigt.
Men den kanske viktigaste anledningen till att jag personligen är skeptisk är mer principiell. Den modell som är i försöksverksamheten bygger på att man ska specialisera genom att segregera elever efter kunskapsnivå. De som är extra duktiga på tex naturvetenskap kan gå i en egen klass, avskiljd från övriga naturvetenskapliga programmet.
Jag är för spets och specialisering. Jag tycker att det är bra när man, om lärarna i sin pedagogiska profession bedömer det som lämpligt, kan nivåindela i enstaka kurser. Det är jättebra när vi kan utöka samarbetet med univesitetet. Fram för mer sånt!
Men, som sagt, det ska inte vara specialisering genom att segregera. Jag tror att det är ett steg åt fel håll i utvecklingen i skolan, socialt, pedagogiskt och kunskapsmässigt. Jag skulle kunna utveckla detta mycket, men väljer att avstå.
I debatten bjöd vi in borgarna att komma med idéer om hur vi kan skapa spetskunskaper och specialisera, men utan att segregera. Det ska bli intressant att se om de svarar...
Läs också vad Teresa klokt skriver om samma debatt.
Noterar också att jag för första gången på länge omnämns i NT:s fullmäktigereferat
tisdag 1 september 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar