onsdag 7 oktober 2009

Norrköpingsdagar

På grund av några sammanträffanden har jag halva denna vecka, två och en halv av fem vardagar, i Norrköping. Det är på flera sätt rätt skönt, samtidigt som det innebär lite mer stress när jag kommer tillbaka (och lite mer dåligt samvete gentemot min kollega).

Gårdagens eftermiddag tillbringades med kreativa diskussioner om hur de kommunala gymnasieskolorna ska vara organiserade i framtiden. Vi kom inte fram till så värst mycket, men det var inte heller meningen. Vi vände och vred på argument efter argument och diskuterade för och emot olika tänkbara sätt att göra det hela på. Mycket intressant.

På kvällen startade vi dessutom upp (eller omstartade) en "ung" S-förening för oss som har vuxit ifrån SSU (eller är på väg att göra det) och en bit uppåt i åldrarna, men samtidigt inte riktigt är redo att bara engagera oss i mer "klassiska" S-föreningar. Lena Hallengren och Aleksander Gabelic var gäster och pratade klimatfrågor och gröna jobb. Viktiga frågor som inte får glömmas bort i jobb- och finanskrisens spår.

Dagen har tillbringats först med presidiemöte där vi delvis följde upp gårdagens diskussioner, och sen på utvärderingsbesök på en kommunal gymnasieskola där skolledning, lärare och annan personal sliter för att ge eleverna en bra utbildning - i detta fall inom industri och byggsektorn. Som vanligt intressant och givande.

Kvällen tillbringades sedan med möte med "min" områdessosseförening City där vi diskuterade stadsplanering och vad som är på gång för utvecklingsprojekt i innerstaden. Även det intressant och flera saker som jag inte hört tidigare. Norrköping växer och utvecklas - kul! Dessutom bjöds det på goda chilenska piroger, vilket var jättebra. Annars hade min middag riskerat att bli drickyoughurten och snickersen jag fick i mig, gåendes, på vägen till mötet...

Morgondagen ska sen tillbringas i ett samarbete mellan Östsams utbildningsgrupp L15 (där jag sitter med som Norrköpings representant) och Svenskt Näringsliv, där vi bland annat ska diskutera företagens kompetensbehov i framtiden och hur vi som kommunala utbildningspolitiker kan hjälpa till att möta det (och därigenom ge våra medborgare jobb). Dessutom två företagsbesök för att få praktiska exempel från verkligheten. Kommer nog att bli en väldigt intressant dag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar