torsdag 22 oktober 2009

Bra gjort kyrkan

Svenska kyrkan har idag fattat ett väldigt bra beslut. Att erkänna kärleken även hos dem som blivit förälskade i någon av samma kön är ett bra och modigt steg att ta, samtidigt som det åtminstone för mig är självklart. Kärlek är kärlek är kärlek, givet att det är mellan frivilliga vuxna människor.

Jag är inte kristen själv (medlem dock, ett tag till åtminstone, men inte kristen i min gudsbild) men känner någonstans ändå att om det finns en aktiv skapare i stil med den kristna teologin, och vi alla är guds avbilder, gäller det då inte alla homo- (och bi- m.m.) sexuella likväl som oss heterosexuella? Är vi i så fall inte alla guds avbilder, inte alla en del av guds kärlek? Jag får inte en del människors argumentation och teologi att gå ihop (åtminstone inte med mindre än att deras tänkte gud sagt att vissa människor är mindre värda på ett sätt som gör att i alla fall jag inte skulle kunna komma i närheten av att tillbe denne).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar