lördag 10 oktober 2009

Fin dag

Temat för dagen var dop, och platsen Upplands Väsby, så sisådär tio av dagens vakna timmar tillbringades inte i Norrköping. Det var dock värt varenda uns av restid, och mer därtill.

Låt mig börja med att säga att jag i grunden inte är kristen. Jag är inte ateist - tvärtom - men jag har en gudsbild som inte stämmer överens med den kristna. Trots det tycker jag att det är något fint, mäktigt och vackert med ett dop. (och för den delen med kyrkobröllop, men det är en historia för en annan dag).

Stämningen i en kyrka, när släkt och goda vänner till familjen och personen som är huvudpersoner för dagen har samlats, är något speciellt. Det är mäktig och högtidligt, men samtidigt kärleksfullt. Exakt vad det är är svårt att riktigt sätta fingret på, men känslan finns där. Dopet blir, bortsett från den klassiska religiösa betydelsen, ett sätt att säga välkommen till världen och till vår gemenskap. Här bryr vi oss om varandra och du är välkommen in i det.

Nä, nu ska jag sluta innan jag blir alltför djup såhär en trött och sen lördagskväll. Men fint var det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar