onsdag 26 augusti 2009

Vampyrer i populärkulturen

Jag har just sett Sverigepremiären av serien "True Blood" på SVT. Vad jag förstått har den gjort succé i USA, och det första avsnittet verkade lovande. Både True Blood och Twilight (såväl böcker som filmer) är exempel på att vampyrer, enkelt uttryckt, säljer nu för tiden. Personer som är bland de mest framångsrika serieproducenterna i världen ägnar sig åt att göra serier som True Blood. Frågan är varför?

Jag ska till att börja med erkänna att jag är rätt fascinerad av vampyrberättelser jag med. Men, vill jag hävda om någon vill kalla mig för trendföljare, jag var det åratal innan det var inne att vara det.

Anledningarna till att vampyrberättelser fascinerar tror jag är många, och jag är inte kulturvetare nog att ge något jättebra svar. Men vampyrer för med sig en fascinerande blandning av skräck och erotik, overklighet i en verklig miljö, och något förbjudet som samtidigt känns lockande någonstans i vårt inre (evigt liv men till ett hemskt pris för att överförenkla). Vampyrer är, allt som oftast, vackra men dödliga.

Som flertalet berättelser är skrivna handlar det också om vampyrer som gömmer sig i en värld skrämmande lik vår egen. Även om vi (de flesta av oss i alla fall) vet att det hela inte är verkligt finns det ändå nån liten röst inom oss som viskar "tänk om det kanske ändå kan vara så här..." Vi vet intellektuellt att den har fel, men den appellerar ändå till något inom oss.

Just konsten att beskriva något overkligt så att man riktigt kan se det framför sig och nästan, nästan tro att det är verkligt är för mig det viktigaste kännetecknet för en riktigt bra författare inom såväl skräckgenren som fantasy och science fiction.

Rekommendationer för den som vill ha mer än True Blood och Twilight:

Med lite litterär kvalitet (och superb berättarkonst): Anne Rice med sin vampyrkrönika (Vampire Cronicles, bör läsas på det orginalspråket engelska). Berättelse som ständigt utvecklas, och i flera böcker på ett fascinerande sätt beskriver psykologin i att vara vampyr. Första boken är en vampyrs bekännelse som också är en hygglig film (tror den heter interview with the vampire på engelska) och det finns cirka tiotalet till, plus några som knyter ihop serien med Rices Mayfair Cronicles

För den som gillar det lite mer utflippade (jag blir mindre och mindre förtjust för varje bok ska sägas även om de första var hyggligt bra) finns Anita Blake, Vampire hunter-serien. Jag tänker inte bemöda mig med någon längre beskrivning.

Som avslutning lite gratisreklam: ett jättebra ställe att hitta böcker, och i viss mån filmer, inom genren är Science Fiction-bokhandeln

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar