onsdag 26 augusti 2009

Odiplomatisk diplomati

Jag hade tänkt att nu i kväll skriva ett funderande blogginlägg kring bråket med Israel om en av världens nu kanske mest kända artiklar i Aftonbladet. Sen slog det mig att Teresa redan hade gjort det, förmodligen bättre än vad jag skulle ha gjort.

Som politisk sekreterare finns det ett antal budord för att klara av arbetet. Ett av dem skulle jag formulera så här: du skall icke skriva det, som någon annan redan skrivit bättre.

Två korta kommentarer bara:

- Israels regering har verkligen ingen diplomatisk självbevarelsedrift. Flera i min bekantskapskrets som i Israel-Palestinakonflikten i huvudsak sympatiserar med Israel skakar just nu på huvudet och funderar över sina ställningstaganden.

- Det måste vara så att man kan kritisera Israel utan att det blir kritik mot judar eller judendomen. Ingen stat, ingen regering, kan någonsin vara höjd bortom all kritik. Eller ställas över yttrande- och tryckfriheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar