torsdag 27 augusti 2009

Länge leve hyresrätten!

En av de saker jag är rätt nöjd med i mitt liv är mitt boende. Jag bor i en stor tvåa i Norrköping, med gott om utrymme. Och jag har den stora glädjen att vara en nöjd kund hos Hyresbostäder, Norrköpings kommunala allmännyttiga bostadsbolag. Det passar mig alldeles utmärkt av flera skäl.

En är att jag faktiskt inte vill engagera mig sådär jättemycket i mitt boende. Dels vill jag ägna den fritid jag har efter att jag försökt sköta jobb och uppdrag åt annat, framför allt umgås med vänner men också exempelvis böcker, musik och film. Jag är också rätt opraktisk och finner inget nöje i att tapetsera, måla eller spika. Be mig inte sköta en trädgård, åtminstone inte utan tydlig bruksanvisning, för den kommer inte att överleva sådär värst länge. Jag är med andra ord jättenöjd med att kunna skicka in en kort felanmälan på Hyresbostäders hemsida, och något mindre än 48 timmar senare komma hem och se att det jag anmälde (en lös list i ett hörn av sovrummet) vara åtgärdat, trots att det inte på något sätt var brådskande.

På min gård har vi dessutom en hyggligt aktiv lokalavdelning av Hyresgästföreningen, där några eldsjälar sliter hårt för att både få en bra miljö på gården och arrangera ett par sociala tillställlningar per år där vi grannar träffas och lär känna varandra. Allt som allt är jag väldigt nöjd - hyresrätt är min grej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar