fredag 12 juni 2009

Upprörande dålig journalistik

... är vad Politikerbloggen och TV4 ägnar sig åt när de tolkar den "undersökning" de har gjort. Jag hade egentligen tänkt mig ett annat ämne, men detta får bli vad jag ägnar den första bloggposten på denna nya blogg åt.

Man borde kanske vara luttrad, men jag kan inte undgå att bli förbannad. Det är ett gäng med billiga knep och övertolkningar man ägnar sig åt. Låt mig därför få ägna denna bloggpost åt att såga deras undersökning, ungefär som de sågar Mona. Fast något sakligare.

Man har skickat mail till 6500 socialdemokrater. Om jag minns rätt har vi en hygglig bit över 10 000 medlemmar med allmänna förtroendeuppdrag, och ungefär 100 000 allt som allt. Man har också mailat var femtonde socialdemokrat, och ungefär hälften av dem med allmänna förtroendeuppdrag. Jag var för övrigt en av dem som fick mailet.

Av dessa svarar inte ens var fjärde, totalt ca 1500. Jag var en av dem som inte svarade, då jag misstänkte att undersökningen skulle tolkas osakligt. Ungefär som har skett.

Av dem som faktiskt svarat (där man lätt kan anta att de som redan innan har någon form av agg mot Mona Sahlin är överrepresenterade) säger var tredje att förtroendet för Mona påverkats negativt av valresultatet. Wow, man har hittat 500 sossar av 100 000 som tycker att ett rätt dåligt valresultat påverkat förtroende för partiledaren negativt. Jag kan lova att det var minst lika många som tyckte detsamma om Göran Persson 2004, 1999 och 1998. Kanske fler.

Sen gör man en grej av att "bara" 13% säger att förtroendet påverkats mycket positivt. Notera formuleringen och skillnaden gentemot tidigare "Negativt" gentemot "mycket positivt". Med största sannolikhet har man i den negativa siffran räknat både "mycket negativt" och "negativt", medan man i den positiva bara räknat den ena. Läser man statistik på det sättet kan jag bevisa rätt mycket, kan jag säga.

Men låt oss inte stanna där. Senare konstaterar man att 28 av 100 har svarat att de har "mycket litet eller litet" förtroende för Mona Sahlin, medan "bara" 26 av 100 har gett maxbetyget. Här säger man rakt ut att man inte jämfört samma antal steg på skalan. Kanske för att ganska många svarat det nästa högsta alternativet kan man gissa? Det blir ju inget roligt att säga "klar majoritet stödjer Mona"...

Lite enkel mattematik. Om 28 av 100 som svarat säger att de har litet eller mycket litet förtroende för mona är det ungefär 420 av de 1500 som svarat. Eller annorlunda uttryckt, mindre än fyra procent av de som faktiskt har ett allmänt förtroendeuppdrag och ca fyra promille av medlemskåren. Definitivt inte "var fjärde S-politiker".

Sedan en liten brasklapp: Självklart ska man ta den kritik som finns på allvar. Självklart ska man kunna vara kritisk mot valresultatet. Jag tycker att det var ett dåligt val, även om jag inte tycker att det var ett katastrofval (mer än regionalt och lokalt i Stockholm). Men dessa saker är ingen ursäkt för billig kampanjournalistik, hemmasnickrad låtsasstatistik och groteska övertolkningar.

1 kommentar:

  1. Nu har jag inte läst undersökningen, men Monas framtoning bör det göras något åt.

    Så enkelt är det.

    Det är inte så att hon går hem i stugorna lika mycket som förut. Så är det. Jag tror att den dagen socialdemokrater i högsta ledningen inser det så kommer det att hända saker. Positiva för socialdemokraterna då.

    SvaraRadera