onsdag 17 juni 2009

Sommar, sol och besparingar

Njuter av vädret, även om jag inte kunnat vara ute så mycket. Har ägnat större delen av dagen på nämndmöte, och diskuterat framför allt hur vi ska klara av en bra gymnasieskola för våra elever när de ekonomiska ramarna minskar på grund av ekonomisk kris och en regering som bara på marginalen vill använda statens pengar för att värna välfärden.

Runt lunch hade vi ett gäng gymnasielärare utanför som demonstrerade mot besparingar, och mot att det nu ska vara samma krav på hur mycket undervisningstid lärarna ska ha med eleverna på alla kommunala skolor (vilket betyder att en hel del får mer, dock inte mer än vad man på många andra skolor redan har och klarar av).

Jag förstår deras oro och frustration. Jag är för min del orolig för hur de närmaste åren ska drabba eleverna. Det är därför vi från nämnden har sagt att de besparingar som måste göras de närmaste åren på gymnasieskolorna i möjligaste mån ska tas på sådant som inte direkt drabbar eleverna (exempelvis en översyn av ledningsstrukturen och administrationen på de kommunala skolorna). Men det går nog inte att göra fullt ut, och därför är även jag orolig.

Däremot har jag mindre förståelse för hur vissa personer väljer att visa sin frustration. Det vore olämpligt av mig att ge ut detaljer jag hört här, men att säga att problem inte går att lösa är nog det enda sättet att göra det omöjligt att lösa dem. En genomnegativ attityd tjänar ingen på, allra minst våra elever (som ändå är de skolan är till för).

Nåväl, nu är det snart midsommar. Ska firas i goda vänners sällskap. Jag fick i uppdrag bland annat att fixa färskpotatisen till sällskapet på ca 20 vuxna och några barn, och jag undrar om jag nånsin förr köpt 5,9 kilo potatis på en gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar